lördag 30 april 2011

Trevlig Valborg!


Gomorron på er!
Här har det varit tomt och tyst ett bra tag nu. Det blir lite mindre pysslande när värmen och våren kommit och man kan vara ute o greja med allt möjligt. Hoppas ni hade en trevlig påsk, vädret var ju helt underbart.
Jag har gjort ett kort med en speciell vikning, kort med den här vikningen kallas för "napkin-card". Jag har använt min Martha Stewart around the page punch som heter Wildflowers och som gör en bred, vacker spetskant runt pappret.



Kortet hålls ihop med hjälp av en bredpappersremsa och ett sidenband. Mönsterpapper från Maja Design.
När man öppnar kortet viker det upp sig så här:




I påskhelgen upptäckte vi att den här sötnosen flyttat in under vår altan. Och det är ett riktigt matvrak, häromkvällen när jag gräddat pannkakor ställde jag ut ett fat med en pannkaka som jag skurit i småbitar och fem minuter senare hade han ätit upp hälften. Det lät så roligt när han satt där o mumsade. Nu hoppas jag i och för sig att det är en hon så vi ska få se en massa mini igelkottar här om ett tag. :) 


Idag firar vi Valborg här i Uppsala. Eftersom det är en studentstad finns många gamla traditioner där stans studenter är huvudpersoner.

En normal Valborgsmässoafton i Uppsala börjar tidigt på morgonen med champagnefrukost, efter det är det dags för studenterna att åka i hemmagjorda farkoster utför Fyrisåns brusande vattenfall. Därefter brukar man avnjuta en sill-lunch för att på eftermiddagen höra universitetsrektorn hälsa våren välkommen från balkongen på Carolina Rediviva (universitetsbiblioteket). När han höjer studentmössan tar alla tusentals studenter som samlats i Carolinabacken nedanför balkongen på sig sina vita mössor och jublar.
Sen rusar alla till sina respektive nationer för att dricka champagne (kallas för champagnegaloppen). Det är ganska mäktigt att uppleva detta. Men jag hoppar över både champagnefrukost och forsränningen i Fyrisån i år. Vi ska äta en god lunch på nån av stans uteserveringar sen blir det grillfest med goda vänner hemma. Hoppas ni också tänker fira våren och ljuset i någon form, ha en riktigt skön Valborg!

8 kommentarer:

Annelie sa...

Å härre gud vilket fint kort, ser jätte svårt ut!
Har aldrig varit i Uppsala på valborg trots att jag bor så nära, men...
Hoppas ni får en super trevlig helg!!!

Susy sa...

Underbart vackert!

Ha nu en riktigt trevlig Valborg!

KRAMKRAM
SUSY

Anneli sa...

Underbart kort! Så snyggt du har satt ihop dekorationerna och jag gillar all spets. MYCKET SNYGGT!!!

Kram Anneli

Anna sa...

Ljuvligt sött, både kort och husdjur ;)

Katja/MezzaNotte sa...

Gulligt gulligt kort!!

Hoppas valborg var fin.

kram katja

La Vikinga sa...

Jättegulligt kort - gillar verkligen vikningen och det var gulliga punchade kanter!

Har en fråga; dagen före Valborg var jag i Uppsala och då förbereddes det för "Kvalborg".. men vad är det då?

Charlotta

Anna sa...

Hejsan! Försökte maila dig, men det fick ett felmeddelande om att mailboxen är full..

Jasmine - säljer handgjorda kort sa...

Riktigt fint kort! Verkligen inspirerande att få ta del av. :)
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...